Bruk av Powerpoint

Arkivert som Tips&Triks av i 2010 0 kommentarer

Jeg har lært/laget meg følgende regler, om Powerpoint-presentasjoner, for å komme i mål på stipulert tid og for at poengene skal komme noenlunde frem:

  • Aldri mer enn 1 – EN – slide for hvert 3.minutt. Det vil si max 20 per time.
  • Helst færre, for eksempel 15 per time, så er det tid til avbrytelser.
  • Fonten på PP’s skal være MINIMUM 16, så ikke leserne trenger kikkert. Bruker du PP, skriver du ikke en rapport. Skriver du en rapport, bruker du Word. Basta!
  • Aldri mer en 5-6 bullet points per side. Har du 20, mister tilhørerne oversikten.
  • Ta ikke av i fancy effekter. Det kan du eventuelt bruke som party-triks, men ikke i en seriøs presentasjon. Fokus skal være på det du SIER. Budskapet. Ikke innpakningen. Med mindre du vil tåkelegge, da. Powerpoint kan være effektivt til det også.
  • Hovedpoenget bør stå på første slide, så bygger man opp resonnementet bak, og gjentar hovedpoenget på slutten. Men det kan godt understrekes på flere steder.

Når det gjelder selve presentasjonen, er det lurt å si fra før du begynner om du foretrekker avbrytelser underveis, eller etter at du er ferdig med selve presentasjonen. Om det stresser deg veldig å avbrytes, ville jeg bedt om at spørsmål og kommentarer kommer til slutt. Selv vil jeg helst ta spørsmål underveis, og derfor sier jeg det når jeg begynner.

New York Times hadde en interessant artikkel om bruk av Powerpoint i Afghanistan.  Den heter We Have Met the Enemy and He Is PowerPoint.

“It’s (Powerpoint, Red. anm.) dangerous because it can create the illusion of understanding and the illusion of control,” General McMaster said in a telephone interview afterward. “Some problems in the world are not bullet-izable.”

I konsulentbransjen bruker vi Powerpoint til alt. Og jeg skal innrømme at vi synder mot mange av reglene mine. Men de er likevel gode å ha i bakhodet.

Emner:

Legg igjen en kommentar