-
Omdømme – viktigste aktivum og største risiko
En CEO i Coca Cola sa det slik, i følge Google, da han skulle beskrive verdien av omdømmet til selskapet: “If I lost all of my factories and trucks but kept the name Coca-Cola, I could rebuild my business. If I lost my name, the business would collapse”. Så viktig er selskapets navn, eller omdømme,…
-
Hvordan lage fine sannsynlighets-kurver i Excel
Når du jobber med simuleringsmodeller og skal presentere disse, er ofte ikke den innebygde grafikken godt nok. I hvert fall ønsker jeg bedre formateringsmuligheter. Dermed dumpes simuleringsdata til et regneark, og så brukes Excels grafikkmuligheter til å lage pene presentasjonsgrafer. Det er ikke spesielt vanskelig, men det krever litt prøving og feiling om du ikke…
-
Usikkerhet øker med tid
Når man jobber med risiko, for eksempel i et prosjekt, er det viktig å huske at usikkerheten knyttet til det som skjer om 3 år er større enn usikkerhet knyttet til det som kan skje om 3 uker. For å eksemplifisere, så kan man modellere volatilitet ((Der man ikke har en faktisk volatilitetskurve, men et…
-
Maestro!
I forbindelse med planlegging av et seminar mens jeg jobbet i Deloitte consulting kom jeg over følgende forbløffende gode analogi på god risikostyring: Styret setter tonen Ledelsen svinger taktstokken Forretningsenhetene spiller musikken Spesialfunksjoner støtter konserten bak sceneteppet Uavhengige funksjoner måler ytelsen Orkesteret vil ikke spille spesielt godt dersom ikke alle disse rollene er besatt og…